Artikelen

Direct inschrijven

7 Tips om te verjongen als je ouder wordt

Is leeftijd slechts een getal? En kun je in 5 jaar tijd 10 jaar jonger worden?  7 tips die zichtbaar verjongen, gelukkiger en vitaler maken.

Kun je altijd een jonge hond blijven? Ja, weet Pieter Frijters; auteur van het boek ‘5 jaar ouder, 10 jaar jonger’. Meer dan 2 decennia onderzocht hij wat mensen geestelijk en lichamelijk fitter maakt dan hun leeftijdgenoten en zelfs beter in vorm dan mensen die aanmerkelijk jonger zijn. Meer energie, een stralend voorkomen, een vitaal brein en betere seks; het is allemaal bereikbaar. 7 tips van een bevlogen managementtrainer en levenskunstenaar, die zich, inmiddels de 60 gepasseerd, heel veel jonger voelt naarmate hij ouder wordt.

Pas visueel management toe

Het visuele systeem (waarnemings- en verbeeldingsvermogen) is voor ziende mensen leidend. Het bepaalt voor zo`n negentig procent hoe iemand zich voelt. Deze wetenschap vormt de basis voor het elimineren van de belangrijkste aanjager van veroudering: stress. Op de juiste wijze benut, houdt het visuele systeem mensen jong en levendig én de hersenen blijven fit.
De buitenwereld is meestal niet bedreigend, maar wat je ziet in de binnenwereld kan heel anders zijn. Vaak ben je je daar niet eens van bewust. Het lichaam reageert tientallen keren sneller op een onbewust beeld dan op wat de ogen echt zien. Daarom is het van belang dat wat je van binnen ziet en wat er van buiten werkelijk is, gelijk zijn aan elkaar.
Vermijd staren. Kijk in plaats daarvan altijd goed rond. Hoe meer je de omgeving waarneemt, des te meer ruimte je ervaart. Zodra je jezelf dwingt om de werkelijkheid te zien zoals deze is, worden kortetermijnherinneringen vanzelf ruimtelijker en zullen langetermijnherinneringen volgen. Je lijf gaat open en je ervaart nu pas echt wat energie is.

Houd de innerlijke gelukhormonenfabriek op gang

Endorfines, ofwel gelukhormonen, maken dat je je geweldig voelt. Ze geven je de energie van een twintiger. Gelukhormonen worden door ons lichaam zelf aangemaakt. Je bent in staat om de productie ervan flink te beïnvloeden.
Een onmisbaar element om de gelukhormonenproductie op gang te krijgen, is het hebben van een doel; een stip op de horizon.  Zodra je dáárvan beelden op je innerlijke beeldscherm tovert, begint het geluksgevoel door je lijf te stromen. Het limbisch systeem in de hersenen kent eenvoudig het verschil niet tussen fantasie en werkelijkheid, de voorstelling is genoeg.
Maak altijd een routekaart met ijkpunten die leiden naar het uiteindelijke doel. Want het bereiken van tussentijdse successen geeft eveneens een boost aan gelukhormonen. Hebt je de stip aan de horizon bereikt? Dan ebt de euforie na verloop van tijd weg. Dat is wat een topsporter drijft om records te verbreken en een Oscarwaardig acteur op zoek doet gaan naar een nog betere rol. Het is de brandstof die een zanger motiveert tot het schrijven van een grotere hit en jou hopelijk aanzet tot het zetten van een nieuwe stip op de horizon. Het verbetert je prestaties en houdt je actief, energiek en jong!

Vermijd verveling

Als er één ding is dat mensen oud maakt, uitput en leegzuigt, is het de kwelling van het vervelen. Teveel prikkels en informatie zorgen voor stress, maar te weinig veroorzaakt precies hetzelfde. Geestdodend werk, teveel routine, te weinig verantwoordelijkheid, te weinig werk, of te weinig uitdagend werk, hebben grote impact op het geestelijk en lichamelijk welzijn. Je kunt er volledig opgebrand van raken.
Pas vooral ook op voor verborgen verveling; leven van weekeinde naar weekeinde, van vakantie naar vakantie, naar de zomer, naar de kerstdagen enzovoort. De tussenliggende dagen worden zodoende niet benut, maar doorgekomen, het liefste overgeslagen en grotendeels niet bewust geleefd.
Let ook op je internetgedrag. Elke minuut waarop je naar een scherm staart, terwijl dat geen onderdeel uitmaakt van je werk, studie, of serieuze informatievergaring en je niet wordt gestimuleerd om na te denken, is een vorm van verveling, die zorgt voor slijtage van cognitieve vaardigheden. Neem daarentegen tijd voor echte doelen die de moeite waard zijn. Die uitdagen, de  hersenen aan het werk zetten, ervaringen geven om nooit te vergeten en je als mens doen groeien.

Gebruik de 90-seconden-regel

Mensen gaan heel anders met emoties om zodra zij deze als negatief ervaren. Vaak denken ze er over na, plakken er etiketten op, of duwen ze weg. Maar dat doen we met positieve emoties toch ook niet? Niemand zegt tegen zichzelf: ‘Waarom ben ik potverdorie zo ontzettend blij?’, of ‘Ik heb nu al zo lang plezier, laat ik er meteen mee ophouden.’
Als je negatieve emoties laat komen en gaan, verlaten ze vanzelf het lichaam. Binnen 90 seconden wel te verstaan. Geef ze geen stempel ‘goed’ of ‘slecht’ en denk niet na over het waarom. Doe je dat wel, dan zit je aan ze vast. Ze blijven, of komen steeds terug en zorgen voor onnodige stress, met alle gevolgen van dien voor je geestelijk en lichamelijk welbevinden.
De 90-seconden-regel pas je overigens al toe als je wordt opgeslokt door een film of een goed boek. Je beleeft de emoties die in het verhaal worden opgeroepen alsof je ze zelf meemaakt. Maar dan zonder dat je je er druk over maakt, er een mening over vormt of nadenkt over het waarom. Pas dit voortaan bewust toe op negatieve emoties in het dagelijkse leven.

Vertaal je verlangens

We kennen het allemaal. We willen graag iets hebben en zodra we het kopen of krijgen zijn we ontzettend blij. Toch blijft dat geluksgevoel niet eeuwig hangen. Het ebt weg. En dan komt er weer iets nieuws dat we graag wilt bezitten. Er is niets mis met goed voor jezelf en anderen zijn op het materiële vlak. Als het besef er maar is dat blijvend geluk en vitaliteit daar niet van afhangen. Niemand bereikt dit door hebben, maar wel door zijn.
Als je in volle vaart op ski’s langs een berghelling naar beneden suist, ervaar je vrijheid met hoofdletters. Het is het verlangen naar vrijheid dat er voor zorgt dat mensen elk jaar een skivakantie boeken. Het skiën op zich is alleen maar een middel. Zo kan het ook zijn dat je zoekt naar innerlijke rust, als je verlangt naar een huisje midden in de natuur. Of naar blijvende tevredenheid, als je alles koopt wat los en vast zit. Aan alles wat je wilt bezitten, kleeft een gevoel en dat is wat je werkelijk beoogt.
Verlangt je naar vrijheid? Onderzoek dan eens met welke gedachten en gedrag je jezelf beknot en gevangen houdt. En laat jezelf vrij. Doe dit met betrekking tot alle leegtes in jezelf die je graag wilt opvullen.

Ga regelmatig vreemd

Met vreemdgaan doel ik niet op seksuele avontuurtjes buiten je relatie, maar op het doen van dingen die voor je brein volkomen vreemd zijn. Zodra mensen lange tijd iets doen wat totaal ingaat tegen hun gewoonte, gebeurt er iets interessants in de hersenen: er worden nieuwe verbindingen gemaakt.  Probeer maar eens letterlijk een scheve schaats te rijden. Het kost tijd en moeite om zoiets nieuws te leren. Dankzij de neuroplasticiteit van je hersenen geeft het je, als je volhoudt, naast een nieuwe vaardigheid iets waar je nooit genoeg van kunt hebben: nieuwe hersencellen. Blijf daarom continu leren. Kom regelmatig uit je comfortzone en maak je iets eigen waar je eerder nog nooit aan hebt gedacht. Op scan is te zien dat bepaalde delen van de hersenen daadwerkelijk groeien wanneer je bijvoorbeeld een muziekinstrument beter gaat bespelen. Daarbij komt: verandering vermijdt sleur, er waait een frisse wind door je leven en nieuwe dingen leren geeft voldoening en zelfvertrouwen.

Kies voor korte periodes van vasten

Calorierestrictie zorgt voor een toename van maar liefst 25 procent in de aanmaak van nieuwe neuronen in de hersenen! Twee dagen per maand niet of nauwelijks eten bijvoorbeeld is heel effectief. EN er zijn minder drastische manieren die hetzelfde effect hebben.

Vasten is een uitdaging voor je hersenen. Er vinden dan allerlei ingewikkelde processen plaats die positief zijn voor lichaam en geest. Het is vergelijkbaar met het leveren van een fysiek krachtige inspanning, zoals een zware veldloop.
Vasten verbetert het metabolisme in neuronen (zenuwcellen), het stimuleert de productie van ketonen (een energiebron van zenuwcellen) en het vermeerdert het aantal mitochondria (energiecentrales in zenuwcellen). Meerdere onderzoeken ondersteunen het idee dat mensen die weinig eten er over het algemeen jonger uitzien, zich ook jonger voelen en minder vaak ziek zijn.

Trainingen

Ja, ik wil GRATIS tips en oefeningen cadeau!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.